Miljönytt #2 2025

Miljönytt #1 2025 ersattes av Miljöredovisningen för år 2024.

Vid halvårsavstämningen 2025 är det lite blandade skurar vad gäller måluppfyllnaden. Vissa mål når vi med råge medan vi inte riktigt är i mål med andra.

Det stora målet, att köra 100% förnybart, håller dock.

När det gäller att minska klimat- och miljöpåverkan genom minskade CO2e-, NOX, HC och PM-utsläpp är det blandade siffror med både gröna och röda värden i de olika kategorierna. De CO2e-utsläpp vi har härrör från schablonvärden för bränslenas produktionsfaser och är inte något vi kan påverka annat än via sänkt förbrukning.

Stort antal fartgupp och många vägarbeten med ökade inbromsningar som följd har i kombination med justerade gränser för grön körning samt införande av komfortmätning från nyår gjort att vi inte riktigt nått i mål med andel gröna förare men däremot ligger vi nästan i fas när det kommer till bränslebesparing.

Vagnbytessiffrorna ligger tyvärr på en nivå som inte når vårt ambitiöst satta mål. T.o.m april i år ligger vi aningen bättre än 2024 års resultat men en bra bit under det satta målet för helåret.

Energiförbrukningssiffrorna är som förväntat fortsatt röda, delvis till följd av en lång kall vinter. Både i våra anläggningar och i trafiken har energiförbrukningen minskat sedan förra året men inte fullt så mycket som vi önskat. Det kan till viss del förklaras med att vi i början av året inte kunnat nyttja elbussflottan riktigt i nivå med vad vi hoppats och att de nya elbussar som ursprungligen var planerade för leverans under hösten 2024 ännu inte hunnit ut i trafik. Sedan våren 2024 har en särskild arbetsgrupp startats med målet att öka elbussarnas andel i vår produktion, något som vi sett resultat av under senare delen av året. Vårt mål är att till 2030 ha minska energiförbrukningen per sittplatskilometer med 30 procent jämfört med 2020. Vi hoppas fortfarande på att fler elbussar på sikt kan bidra till den omställningen.

Miljömål 1

DetaljmålMålUtfall
1.1 Andelen km körda på förnybart drivmedel i verksamheten.100%100%
1.2 Minska utsläpp av NOX,
PM och
HC.
≤1,3 g/km
≤0,020 g/km
≤0,16 g/km
1,27 g/km
0,022 g/km
0,156 g/km
1.3 Minska vår klimatpåverkan genom att minska utsläppen av CO2e.≤85 g/km93,1 g/km
1.4 Bränslebesparing med hjälp av sparsam körning.
Andel gröna förare.
Besparing mot basmatris.

≥95,3%
≥7,3%

92,7%
7,22%
1.5 Minska antal vagnbyten i relation till körda kilometer.≥5 500 km/byte5 269 km/byte
(t.o.m. april)
1.6 Minska energiförbrukningen i både trafik och anläggningar i relation till producerade sittplatskilometrar.≤0,1233 kWh/spkm0,1394 kWh/spkm
1.7 På helårsbasis köra en ökande andel av trafiken på el.≥18,0%10,3%

Miljömål 2

DetaljmålMålUtfall
2.1 
Aktivt söka information och kunskap för att skapa effektiviseringar och miljöförbättringar
Minst 4 st förändringar som påverkar miljön positivt ska införas under 2025.Nya sjukresebussar med bättre miljöprestanda har utgjort tillökning i sjukresebussflottan för att möta det utökade uppdraget.

Eldriven trafikledarbil har ersatt den gamla bil 900.

Kamerabåge har satts upp vid depån för att snabbare fånga upp och åtgärda busskador och på sikt minska dessa.
2.2 
Optimera omlopp för ökat elbussutnyttkande.
Mätning år 2025 utgör basvärde inför kommande år.I genomsnitt har körsträckan varit 25 985,54 km/elbuss under halvår 1 2025.

Miljönytt #2 2025 finns som PDF här.

Rulla till toppen