Syn i trafik

Onsdag 31 maj genomförde GUB och Trafik och samhälle årets Syn i trafik. Politiker och tjänstemän från Region Uppsala och Uppsala kommun var med på rundturen där vi besökte olika bra och mindre bra trafikmiljöer.

Tanken med våra Syn i trafik-träffar är att uppmärksamma ansvariga på trafikmiljöer och lösningar som vi önskar åtgärdade, likväl som att visa på goda exempel. Målet är att vi genom att skapa en gemensam syn ska kunna förbättra förutsättningarna för kollektivtrafiken, såväl vad gäller framkomlighet som trafiksäkerhet. Temat för året var hastighetsdämpande åtgärders påverkan på kollektivtrafiken.

Syn i trafik
Bussturen utgick från Sidenvävargatan utanför GUB:s huvudkontor. GUB:s trafikchef Eva Pettersson var huvudtalare och berättade om de olika trafikmiljöerna och hur vi på GUB upplever dem.
Syn i trafik
Torgny Segerstedts allé i Rosendal besökte vi förra året då vi påvisade problemen med de många farthindren på en kort sträcka. Nu har många av hindren blivit borttagna men fortfarande orsakar skarvar mellan olika gatubeläggningar obehag hos förare och resenärer samt orsakar buller och vibrationer för de kringboende.

Ombyggda farthinder

Farthindren på Slädvägen
Farthindren på Slädvägen, där trafiken blev påsläppt på innan de var färdigbyggda. Stora skador uppstod på våra bussar innan trafiken hann bli omlagd under några dagar. De är nu färdiga och det går att passera utan problem, förutsatt att man håller låg fart. Även på flera andra platser i linjenätet har liknande problem förekommit, bland annat på Fyrislundsgatan där trafiken ännu är omlagd till Tycho Hedéns väg med förseningar och indragna hållplatser som följd.
Syn i trafik
En kort fikapaus i Stadsbussdepån i Fyrislund hann vi med innan färden gick vidare.
Syn i trafik
GUB:s VD Stefan von Below talade också till de inbjudna deltarna och tackade också för visat intresse.
Syn i trafik
Trafik och samhällsutvecklingsnämndens 1:e vice ordförande Frida Björk vann första pris i den frågetävling vi anordnade.
Syn i trafik
Rebecca Elfgren och Helena Eriksson, båda från Trafik och samhälle (UL), delade på andrapriset i frågetävlingen.

Rulla till toppen