Pressbilder: Elbusspremiär i Uppsala

Bilderna är fria att publicera i artiklar om att GUB från och med 6 april 2022 satte 12 helt eldrivna ledbussar i trafik i stadsbussnätet i Uppsala. Som bildkälla anges GUB om ej annat anges i bildtexten.

Vid GUB:s huvudkontor

Pressbilderna är fria att publicera i artiklar om att GUB från och med 6 april 2022 satte 12 helt eldrivna ledbussar i trafik
En av de 12 helelektriska MAN Lion’s City 18E ledbussar som GUB nu sätter i trafik i Uppsala. Här ses bussen på Sidenvävargatan, utanför GUB:s huvudkontor.
Originalbild: https://www.gub.se/gub/wp-content/uploads/2022/03/20220324_100347-1.jpg
Pressbilderna är fria att publicera i artiklar om att GUB från och med 6 april 2022 satte 12 helt eldrivna ledbussar i trafik
En av de 12 helelektriska MAN Lion’s City 18E ledbussar som GUB nu sätter i trafik i Uppsala. Här ses bussen på Sidenvävargatan, utanför GUB:s huvudkontor.
Originalbild: https://www.gub.se/gub/wp-content/uploads/2022/03/20220324_100347_SQ.jpg
Pressbilderna är fria att publicera i artiklar om att GUB från och med 6 april 2022 satte 12 helt eldrivna ledbussar i trafik
En av de 12 helelektriska MAN Lion’s City 18E ledbussar som GUB nu sätter i trafik i Uppsala. Här ses bussen på Sidenvävargatan, just utanför GUB:s huvudkontor.
Originalbild: https://www.gub.se/gub/wp-content/uploads/2022/03/20220324_100436.jpg
Pressbilderna är fria att publicera i artiklar om att GUB från och med 6 april 2022 satte 12 helt eldrivna ledbussar i trafik
En av de 12 helelektriska MAN Lion’s City 18E ledbussar som GUB nu sätter i trafik i Uppsala. Här ses bussen på Sidenvävargatan, just utanför GUB:s huvudkontor.
Originalbild: https://www.gub.se/gub/wp-content/uploads/2022/03/20220324_100443_2.jpg

Vid Uppsala slott

Pressbilderna är fria att publicera i artiklar om att GUB från och med 6 april 2022 satte 12 helt eldrivna ledbussar i trafik
En av de 12 helelektriska MAN Lion’s City 18E ledbussar som GUB nu sätter i trafik ses här vid Uppsala slott.
Originalbild: https://www.gub.se/gub/wp-content/uploads/2022/03/20220325_102513.jpg
Pressbilderna är fria att publicera i artiklar om att GUB från och med 6 april 2022 satte 12 helt eldrivna ledbussar i trafik
En av de 12 helelektriska MAN Lion’s City 18E ledbussar som GUB nu sätter i trafik ses här vid Uppsala slott.
Originalbild: https://www.gub.se/gub/wp-content/uploads/2022/03/DSC_1188.jpg
Pressbilderna är fria att publicera i artiklar om att GUB från och med 6 april 2022 satte 12 helt eldrivna ledbussar i trafik
En av de 12 helelektriska MAN Lion’s City 18E ledbussar som GUB nu sätter i trafik ses här vid Uppsala slott.
Originalbild: https://www.gub.se/gub/wp-content/uploads/2022/03/DSC_1191-1.jpg
Pressbilderna är fria att publicera i artiklar om att GUB från och med 6 april 2022 satte 12 helt eldrivna ledbussar i trafik
En av de 12 helelektriska MAN Lion’s City 18E ledbussar som GUB nu sätter i trafik ses här vid Uppsala slott.
Originalbild: https://www.gub.se/gub/wp-content/uploads/2022/03/DSC_1193.jpg

Vid Gamla Uppsala

Pressbilderna är fria att publicera i artiklar om att GUB från och med 6 april 2022 satte 12 helt eldrivna ledbussar i trafik
En av de 12 helt eldrivna MAN Lion’s City 18E ledbussar som GUB nu sätter i trafik i Uppsala ses här vid Gamla Uppsala. På bussens tak sitter klimatanläggningarna för bussens främre respektive bakre del och batterierna för bussens drivning.
Originalbild: https://www.gub.se/gub/wp-content/uploads/2022/03/DSC_1203.jpg
Pressbilderna är fria att publicera i artiklar om att GUB från och med 6 april 2022 satte 12 helt eldrivna ledbussar i trafik
En av de 12 helt eldrivna MAN Lion’s City 18E ledbussar som GUB nu sätter i trafik i Uppsala ses här vid Gamla Uppsala. På bussens tak sitter klimatanläggningarna för bussens främre respektive bakre del och batterierna för bussens drivning.
Originalbild: https://www.gub.se/gub/wp-content/uploads/2022/03/DSC_1202.jpg

I stadsbussdepån

Pressbilderna är fria att publicera i artiklar om att GUB från och med 6 april 2022 satte 12 helt eldrivna ledbussar i trafik
De nya elbussarna är väldigt lika den senaste generationen biogasbussar som GUB redan har. Elbussarna är något högre i karossen så att batterierna ska få plats på taket. De saknar istället den extra huven över biogastankarna som biogasbussarna har. Här ses en av de nya bussarna parkerad i stadsbussdepån i Fyrislund.
Originalbild: https://www.gub.se/gub/wp-content/uploads/2022/03/DSC_1177-1.jpg
Pressbilderna är fria att publicera i artiklar om att GUB från och med 6 april 2022 satte 12 helt eldrivna ledbussar i trafik
De nya elbussarna är väldigt lika den senaste generationen biogasbussar som GUB redan har. Elbussarna är något högre i karossen så att batterierna ska få plats på taket. De saknar istället den extra huven över biogastankarna som biogasbussarna har. Här ses en av de nya bussarna parkerad i stadsbussdepån i Fyrislund.
Originalbild: https://www.gub.se/gub/wp-content/uploads/2022/03/DSC_1176.jpg
Pressbilderna är fria att publicera i artiklar om att GUB från och med 6 april 2022 satte 12 helt eldrivna ledbussar i trafik
Snart en vanlig syn i en bilkö framför dig. GUB har köpt 12 helelektriska MAN Lion’s City 18E ledbussar som från april går i Uppsalas stadstrafik.
Originalbild: https://www.gub.se/gub/wp-content/uploads/2022/03/20220322_124050.jpg

Interiörer

Pressbilderna är fria att publicera i artiklar om att GUB från och med 6 april 2022 satte 12 helt eldrivna ledbussar i trafik
Avsaknaden av en skrymmande förbränningsmotor gör att det får plats fler passagerarsäten i elbussarna. Den bakersta delen av bussarna är inredd som en lounge så att 15 sittande passagerare kan umgås och se varandra under resan. Då bussen saknar motorbuller underlättas samtal mellan passagerarna, särskilt i den bakersta delen.
Originalbild: https://www.gub.se/gub/wp-content/uploads/2022/03/DSC_1175.jpg
Pressbilderna är fria att publicera i artiklar om att GUB från och med 6 april 2022 satte 12 helt eldrivna ledbussar i trafik
Inte bara de nya bussarna drivs med el. Passagerarnas mobiltelefoner går att ladda via de USB-uttag som finns i anslutning till alla passagerarsäten.
Originalbild: https://www.gub.se/gub/wp-content/uploads/2022/03/DSC_1174.jpg
Pressbilderna är fria att publicera i artiklar om att GUB från och med 6 april 2022 satte 12 helt eldrivna ledbussar i trafik
Förarmiljön i elbussarna är nästan identisk med den i senaste generationen biogasbussar från MAN som GUB redan har. Endast några få instrument och knappar skiljer sig mellan modellerna. Största skillnaden är att varvräknaren ersatts med en kraftmätare som visar hur ekonomiskt föraren hushåller med batteriladdningen. Det gör att förarna känner sig trygga och bekväma att köra de nya bussarna.
Originalbild: https://www.gub.se/gub/wp-content/uploads/2022/03/DSC_1181.jpg

Teknik

Pressbilderna är fria att publicera i artiklar om att GUB från och med 6 april 2022 satte 12 helt eldrivna ledbussar i trafik
Bakom luckan där motorrummet normalt finns på en stadsbuss med förbränningsmotor sitter i elbussarna istället mindre skrymmande delar. De hör till högspänningssystemet och vätskepåfyllning till batteritempereringssystemet. Det sparade utrymmet nyttjas i kupén till fler sittplatser för passagerare.
Originalbild: https://www.gub.se/gub/wp-content/uploads/2022/03/20220215_103356_Half.jpg
Pressbilderna är fria att publicera i artiklar om att GUB från och med 6 april 2022 satte 12 helt eldrivna ledbussar i trafik
Elbussarnas två bakersta axlar är vardera försedd med en elmotor som är förbunden med axeln via en kort kardanaxel. Motorerna är elektroniskt synkroniserade och erbjuder i praktiken fyrhjulsdrift. Övriga stadsbussar driver bara på den bakersta axeln. Det medför bättre framkomlighet vid halt väglag och bättre stabilitet med mindre risk för sladd. Illustration: MAN.
Originalbild: https://www.gub.se/gub/wp-content/uploads/2022/03/eBus_Komponenten_ATS_6000x4500_4c.jpg

Rulla till toppen