Miljömål

Våra miljöaspekter har sedan länge identifierats inom vårt mångåriga arbete som ISO 14001-certifierade. Dessa har bedömts i en dubbel väsentlighetsanalys där följande aspekter klassats som de mest betydande:

  • Utsläpp av växthusgaser
  • Energiförbrukning
  • Luftföroreningar
  • Utsläpp av mikroplaster
  • Avfallshantering
    Två övergripande miljömål. Minska utsläpp av farliga ämnen och partiklar samt förebygga och minimera vår miljöpåverkan.

    Vi ska minska utsläpp av växthusgaser, farliga ämnen och partiklar

    GUB:s största påverkan på klimatet och miljön kommer från trafiken. Bussarna släpper via sina avgaser ut skadliga ämnen i form av koldioxid (CO2e), svavel (S), kolväten (HC), kväveoxider (NOX) och partiklar (PM). Från slitage av däck genereras även utsläpp av mikroplaster. Dessutom finns det i vår övriga verksamhet (verkstad, karosseri, lackering, fordonstvätt) andra källor till utsläpp av farliga ämnen och avfall.

    I vårt miljömålsarbete arbetar vi med olika åtgärder för att minska våra utsläpp, bland annat genom utbildningar i och system för uppföljning av sparsam körning. Dessutom pågår en utökad elektrifiering av vår fordonsflotta, vilket både sänker energiförbrukningen och minskar utsläppen av skadliga avgasutsläpp.

    Senast år 2040 ska vår busstrafik vara helt utsläppsfri och vi arbetar för att minska behovet av att i förtid tvingas byta ut däck till följd av däckskador på grund av av t.ex. kantkörning.

    Vi ska minska vår energiförbrukning

    Bussarna står för den största delen av vår energiförbrukning, men även uppvärmning och övrig drift av våra anläggningar står för betydande energiförbrukning. Vi har antagit som mål att vi till år 2030 ska minska vår energiförbrukning per producerad sittplatskilometer med 30 procent, jämfört med år 2020. I detta mål räknas såväl driften av bussarna som el- och fjärrvärmeförbrukning i våra anläggningar in.

    Vi ska minska vårt avfall

    I vår verksamhet genereras avfall i form av såväl farligt som icke-farligt avfall. Vårt mål är att vi så långt det går ska minska vår totala avfallsmängd och se till att så mycket som möjligt av det avfall som blir till kan återbrukas eller återvinnas och att så lite som möjligt går till förbränning eller deponi. Vi ska på sikt halvera vårt avfall i form av spillolja och från 2040 ha eliminerat fraktionen oljefilter från bussarna.


    Modern teknik

    Samtidigt är det också viktigt att vi håller oss uppdaterade och följer med i den tekniska utvecklingen, såväl vad gäller fordon och system för fordonsunderhåll som olika system och verktyg för planering och drift av verksamheten, inte minst på IT-sidan.


    Exempel på åtgärder vi arbetar med för att uppfylla våra miljömål

    • Förbättrad fordonsprestanda.
    • Fossilfria och förnybara drivmedel; biogas, HVO biodiesel och miljövänligt producerad elektricitet.
    • Grundutbildning i vårt miljöarbete för all personal samt därutöver utbildning i sparsam körning för bussförare.
    • Bränslebesparingssystem/sparsam körning i alla stadsbussar.
    • Planering för att minimera tomkörningar.
    • Källsortering, återbruk och återvinning.
    • Kontrollerad kemikalieanvändning och -hantering.
    • Samarbetsgrupper inom och utanför företaget.

    De främsta miljömålens resultatutveckling

    Utsläpp av koldioxidekvivalenter

    Två övergripande miljömål. Minska utsläpp av farliga ämnen och partiklar samt förebygga och minimera vår miljöpåverkan.
    Utsläppen av CO2e mäts i ett livscykelperspektiv där även produktionsfasen för drivmedlen räknas in (via schablonvärden). För år 2023 räknades utsläpp från biogas som negativa vilket gav den kraftiga nedgången i utsläpp. 2024 räknas biogas åter som bidragande till utsläppen.

    Utsläpp av kolväten

    Två övergripande miljömål. Minska utsläpp av farliga ämnen och partiklar samt förebygga och minimera vår miljöpåverkan.
    Utsläppen av kolväten som mäts i förbränningsfasen har fortsatt minskat över tid. En tillfällig ökning noterades 2023 i samband med kraftig utbyggnad av antal fartgupp vilket leder till ökat antal inbromsningar och accelerationer och därav följande ökade utsläpp. Övergång till fordon med bättre miljöprestanda, främst elbussar, har 2024 kompenserat för detta.

    Utsläpp av kväveoxider

    Två övergripande miljömål. Minska utsläpp av farliga ämnen och partiklar samt förebygga och minimera vår miljöpåverkan.
    Utsläppen av kväveoxider som mäts i förbränningsfasen har fortsatt minskat över tid. En tillfällig ökning noterades 2023 i samband med kraftig utbyggnad av antal fartgupp vilket leder till ökat antal inbromsningar och accelerationer och därav följande ökade utsläpp. Övergång till fordon med bättre miljöprestanda, främst elbussar, har 2024 kompenserat för detta.

    Utsläpp av partiklar

    Två övergripande miljömål. Minska utsläpp av farliga ämnen och partiklar samt förebygga och minimera vår miljöpåverkan.
    Utsläppen av partiklar som mäts i förbränningsfasen har ökat något de senaste åren. En tillfällig ökning noterades 2023 i samband med kraftig utbyggnad av antal fartgupp vilket leder till ökat antal inbromsningar och accelerationer och därav följande ökade utsläpp. Övergång till fordon med bättre miljöprestanda, främst elbussar, har 2024 delvis kompenserat för detta.

    Sparsam körning

    Gröna förare
    Andelen förare som når upp till våra besparingsmål ligger fortsatt högt men har minskat något de senaste åren. Delvis beror det på skärpta krav men främst beroende på trafikmiljön som förändrats och gjort det svårare att nå målet. 2024 sänktes därför målbilden något, men trots en höjd andel förare som nådde målen nådde vi inte riktigt upp till målet. För 2025 kvarstår nivån på målet men beräkningen har ändrats något och är nu viktad. Numer ingår även komfortmätning ingår också, utöver de rena bränslebesparande faktorerna.
    Bränslebesparing
    Vi har sparat allt mer bränsle över åren, trots att andelen ledbussar och bussar med klimatanläggning (vilket inte ingick i underlaget vid framtagande av basmatrisen innan systemet för sparsam körning infördes för drygt tio år sedan) ökat kraftigt. Det beror på en kombination av energieffektivare fordon och ett sparsamt körsätt. Förare som når målet på månadsbasis belönas också med en ersättning per inloggad timma.

    Rulla till toppen