Vårt miljöarbete grundar sig på två övergripande miljömål
Mål 1: Vi ska minska utsläpp av farliga ämnen och partiklar
GUB:s största påverkan på klimatet och miljön kommer från trafiken. Bussarna släpper ut skadliga ämnen i form av koldioxid (CO2e), svavel (S), kolväten (HC), kväveoxider (NOX) och partiklar (PM). Dessutom finns det i vår övriga verksamhet (verkstad, karosseri, lackering, fordonstvätt) andra källor till utsläpp av farliga ämnen och avfall.
I vårt miljömålsarbete arbetar vi med olika åtgärder för att minska våra utsläpp och avfallsmängder.
Mål 2: Vi ska genom kontinuerlig utbildning och eget engagemang samt genom samarbete med beställare, myndigheter, branschen och leverantörer, aktivt arbeta för att förebygga och minimera vår miljöpåverkan.
Vårt miljöarbete påverkas i flera fall av faktorer som vi inte direkt styr över. Bränsleförbrukningen hos våra bussar påverkas t.ex. av gatumiljön och den övriga trafiken. Nyttjandet av våra bussar påverkas av hur busslinjerna planeras. Vi har därför valt att i vårt miljömål aktivt arbeta för att få med ett miljötänkande hos de parter som påverkar kollektivtrafiken i region och kommun för att uppnå en så hög effektivisering som möjligt.
Modern teknik
Samtidigt är det också viktigt att vi håller oss uppdaterade och följer med i den tekniska utvecklingen, såväl vad gäller fordon och system för fordonsunderhåll som olika system och verktyg för planering och drift av verksamheten, inte minst på IT-sidan.
Exempel på åtgärder vi arbetar med för att uppfylla våra miljömål
Förbättrad fordonsprestanda.
Fossilfria och förnybara drivmedel; biogas, HVO biodiesel och miljövänligt producerad elektricitet.
Grundutbildning i vårt miljöarbete för all personal samt därutöver utbildning i sparsam körning för bussförare.
Bränslebesparingssystem/sparsam körning i alla stadsbussar.
Planering för att minimera tomkörningar.
Källsortering, återbruk och återvinning.
Kontrollerad kemikalieanvändning och -hantering.
Samarbetsgrupper inom och utanför företaget.
De främsta miljömålens resultatutveckling
Utsläpp av koldioxidekvivalenter
Utsläppen av CO2e mäts i ett livscykelperspektiv där även produktionsfasen för drivmedlen räknas in (via schablonvärden). För år 2023 räknades utsläpp från biogas som negativa vilket gav den kraftiga nedgången i utsläpp. 2024 räknas biogas åter som bidragande till utsläppen.
Utsläpp av kolväten
Utsläppen av kolväten som mäts i förbränningsfasen har fortsatt minskat över tid. En tillfällig ökning noterades 2023 i samband med kraftig utbyggnad av antal fartgupp vilket leder till ökat antal inbromsningar och accelerationer och därav följande ökade utsläpp. Övergång till fordon med bättre miljöprestanda, främst elbussar, har 2024 kompenserat för detta.
Utsläpp av kväveoxider
Utsläppen av kväveoxider som mäts i förbränningsfasen har fortsatt minskat över tid. En tillfällig ökning noterades 2023 i samband med kraftig utbyggnad av antal fartgupp vilket leder till ökat antal inbromsningar och accelerationer och därav följande ökade utsläpp. Övergång till fordon med bättre miljöprestanda, främst elbussar, har 2024 kompenserat för detta.
Utsläpp av partiklar
Utsläppen av partiklar som mäts i förbränningsfasen har ökat något de senaste åren. En tillfällig ökning noterades 2023 i samband med kraftig utbyggnad av antal fartgupp vilket leder till ökat antal inbromsningar och accelerationer och därav följande ökade utsläpp. Övergång till fordon med bättre miljöprestanda, främst elbussar, har 2024 delvis kompenserat för detta.
Sparsam körning
Andelen förare som når upp till våra besparingsmål ligger fortsatt högt men har minskat något de senaste åren. Delvis beror det på skärpta krav men främst beroende på trafikmiljön som förändrats och gjort det svårare att nå målet. 2024 sänktes därför målbilden något, men trots en höjd andel förare som nådde målen nådde vi inte riktigt upp till målet. För 2025 kvarstår nivån på målet men beräkningen har ändrats något och är nu viktad. Numer ingår även komfortmätning ingår också, utöver de rena bränslebesparande faktorerna.Vi har sparat allt mer bränsle över åren, trots att andelen ledbussar och bussar med klimatanläggning (vilket inte ingick i underlaget vid framtagande av basmatrisen innan systemet för sparsam körning infördes för drygt tio år sedan) ökat kraftigt. Det beror på en kombination av energieffektivare fordon och ett sparsamt körsätt. Förare som når målet på månadsbasis belönas också med en ersättning per inloggad timma.
Mer om GUB:s miljöarbete och miljömål finns att läsa i våra Miljöredovisningar.