Som media rapporterat har forskare från Uppsala universitet i samarbete med GUB tagit fram en ny teknik för att förbättra luftkvaliteten ombord och minska spridningen av luftburna sjukdomar, bland andra Covid-19.
För många infektionssjukdomar sker smittöverföringen från individ till individ huvudsakligen genom aerosoler innehållande de smittframkallande mikroorganismerna. De begränsade utrymmena i fordon, t.ex. ambulanser, bussar och taxibilar kan snabbt bli fyllda med smittsamma aerosoler och bli riskzoner för sjukdomsöverföring av Covid-19 och andra luftvägssjukdomar.
För att att minska dessa risker har GUB inlett ett samarbete med forskningsföretaget ViruBustor AB. I samarbetet har fil. dr. Marvin Seibert och hans medarbetare under sommaren 2021 byggt om ventilationen i en av GUB:s bussar för att i verklig miljö testa sitt system. I den ombyggda bussen och ett referensexemplar i originalutförande har vi även monterat in sensorer från Senseair för att mäta luftkvaliteten i respektive buss.

Projektet syftar till att förvandla bland annat bussar till en mycket säkrare och hälsosammare miljö genom en enkel omdirigering av luftflödet i fordonet. Från övertrycks- till undertrycksventilation, liknande i isolerade rum för luftburna sjukdomar på sjukhus. Motorn erbjuder en möjlighet att kontinuerligt byta ut luften interiört och samtidigt sterilisera den utsläppta luften.
En förbränningsmotor går att betrakta som en flam-sterilisator: den suger in luft och destruerar patogenerna i en explosiv förbränningsreaktion innan den släpper ut den sterilserade luften. Konstruktionen är relativt enkel och går snabbt att implementera, i många typer av fordon och till låg kostnad eftersom den endast kräver minimal extrautrustning.
Se också:
Expressens inslag om tekniken som testats ombord på vår hybridbuss vagn 840

