Vi uppdaterar vår profil

Gammalt blir nytt

Vi har som många av er vet arbetat med en ny profil under ett tag. En grupp av medarbetarna har varit involverade i arbetet med att hitta en ny profil. Syftet har varit att sätta ett utseende som hänger med i det moderna GUB som vi faktiskt är.

Gamla Uppsala Buss är för många utomstående ett otydligt namn. En del tror att det är ett gammalt bolag och att det finns ett nytt, för en del är det en plats, men det skickar också signaler (på gott och på ont) om att vi är ”gamla”.

Vi och världen runtomkring förändras och moderniseras, men vi har haft samma utseende ett bra tag och vi har trevat efter att matcha vår profil med de vi upplever att vi är. Vi förändrar inte vilka vi är, vi matchar bara vår personlighet för att skapa tydlighet för de som möter oss. Vi ska fortsätta leva efter våra värdeord: Engagerade, Pålitliga, Omtänksamma och Skickliga.

Vi är mycket stolta över Gamla Uppsala Buss, vår historia och vår förmåga att nyfiket angripa framtida utmaningar. Vår förhoppning är att vi ska kunna bygga ännu mer stolthet hos våra medarbetare och skapa fördelar i vårt varumärke som arbetsgivare i Uppsala.

Vår grafiska profil kommer att införas successivt med början under hösten.

Vår nya logotyp och lite om varför den ser ut som den gör.
Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är NewLogo2.png
Logotypen kommer i olika versioner för olika tillämpningar.
Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är NewGraphics.png
Den grafiska profilen innehåller även olika grafiska element.

Frågor och svar

Varför ska vi heta GUB? Kommer man att förstå vilka vi är när inte hela namnet är med i logotypen längre?

Gamla Uppsala Buss är för många utomstående ett otydligt namn. En del tror att det är ett gammalt bolag och att det finns ett nytt, för en del är det en plats, men det skickar också signaler (på gott och på ont) om att vi är ”gamla”.

Vi har redan haft GUB i logotypen sedan tidigare. Det är en enkel och tydlig förkortning som förenklar kommunikationen. Den tar också med sig vår historia in i framtiden. Många bolag har ett namn som inte är förklarande och ofta förekommer logotypen i ett sammanhang som ändå sätter varumärket i sitt rätta element.

Heter vi inte Gamla Uppsala Buss längre?

Vi heter fortfarande Gamla Uppsala Buss. Vi är mycket stolta över vår historia, vår erfarenhet och allt det som bolaget står för.

Ska vi byta ut allt material som har gamla logotypen nu?

Nej inte allt på en gång. Vi kommer att successivt byta ut logotypen och under en period kommer båda logotyperna att synas. Det är ett ganska vanligt förfarande och inte lika kostsamt.  Från och med tisdag 15/9 byter vi ut logotypen på alla digitala plattformar, t.ex. sociala medier och hemsidan. När vi beställer nya kläder och nytt material framöver kommer det att tas fram med nytt material. Vi kommer också inom kort att byta ut vår fasadskylt vid Fjalar.

Kommer det inte att vara förvirrande att vi använder två olika logotyper parallellt?

Det kan under en period vara lite förvirrande för de som är vana vid den gamla loggan, men överraskande snabbt vänjer sig omgivningen med det nya. Det är inte ovanligt att bolag successivt byter ut sina logotyper och att två versioner verkar parallellt. Det ger också omvärlden möjlighet att successivt vänja sig vid bytet.

Vad kommer att bytas ut först?

Från och med tisdag 15/9 byter vi ut logotypen på alla digitala plattformar, tex sociala medier och hemsidan. När vi beställer nya kläder och nytt material framöver kommer det att tas fram nytt material. Vi kommer också inom kort att byta ut vår fasadskylt vid Fjalar. I övrigt kommer logotypen bytas ut successivt där behov finns. Vi har valt att inte slå på stora trumman och byta ut allt i ett enda svep.

Vem har bestämt att vi ska ha en ny profil/logotyp?

Beslutet har tagits i styrelse och ledning för att stärka GUB som varumärke.

Hur har logotypen tagits fram?

Arbetet påbörjades tillsammans med strateger och formgivare i januari. Vi började med arbetsmöten tillsammans med styrelse, ledningsgrupp och referensgrupp bestående av medarbetare från hela organisationen representerade.

Både interna och externa perspektiv har hämtats in. Riktlinjer, mål och signalvärde har tagits i beaktande och referensgrupper och ledning har varit med i framtagandet tillsammans med reklambyrå.

Flera olika modeller har testats, både på omgivningen och i olika sammanhang. Logotypen har klubbats i styrelsen.

Varför ser logotypen ut som den gör?

GUB:s logotyp har både runda vänliga former för att symbolisera företagets omtanke men också tydliga raka linjer för att visa stabiliteten och pålitligheten. Logotypens ränder symboliserar fart/framtidstro och kan tolkas som hjulspår.

Den blå färgen visar på ett tryggt, trovärdigt och modernt företag. Den gröna färgen påtalar miljövänlighet och omtanke.

I första hand ska logotypen användas i färg. Vid t.ex. profiltryck på mörka kläder används de svarta, vita eller gråskalade varianterna.

Ska vi bara använda GUB när vi presenterar oss/svarar i telefon/mail o.s.v.?

Vi rekommenderar att ni använder GUB (ej G-U-B)  eller Gamla Uppsala Buss.

Varför byter vi profil just nu, finns det någon orsak (tex ny depå) och är det inte dumt att lägga pengar på logotypbyte i Coronatider?

Detta är en del i vår utveckling som bolag där vi hela tiden behöver arbeta med både inre och yttre värden. Vi behövde helt enkelt modernisera oss även visuellt.

Arbetet med logotypbytet var redan i full gång när vi gick in i Coronaperioden. Vi såg det som smartare att arbeta klart då det skulle blivit dyrare att börja om senare. Däremot har vi dragit ut på arbetet lite då vi prioriterat upp andra frågor internt under perioden.

Är det inte dyrt att byta logotyp och är det rätt priritering av kostnader?

Det kostar en del att byta logotyp men du kan göra arbetet på många olika sätt. Vi har prioriterat insatserna och jobbat smart och effektivt för att ha en mycket kostnadseffektiv process men samtidigt hålla hög kvalitet.

Alla bolag behöver prioritera sina kostnader och har en budget även för utveckling. Vi såg att detta var ett prioriterat område, väl värt att investera i för att inte tappa trovärdighet framåt.

Varför byta logotyp, vad är fördelen?

Det kostar bolag att inte hänga med i sin tid. I det ingår att från tid till annan uppdatera sin profil. Det kan under en period vara lite förvirrande, men överraskande snabbt vänjer sig omgivningen med det nya. Fördelen är att bolaget får en tydligare visuell identitet som hänger ihop med de interna värderingarna, det visar att bolaget utvecklas och det skapar stolthet internt.  

Jag tycker inte att logotypen representerar oss/ Jag tycker logotypen känns fel för oss.

Vi har full förståelse för att man kan ha olika åsikter och tycka att saker är bra eller dåliga. Därför har vi lagt tid på att grunda arbetet med den nya logotypen, koppla arbetet till våra värderingar och de signaler vi vill sända ut, samt att representanter från olika delar av organisationen har varit med i processen. Vi hoppas på det sättet ha fångat en viktig kärna i den nya formen som vi alla kan stå för även om man har olika synpunkter på detaljer.

Jag vill ha kvar den gamla, får man det?

Den gamla logotypen är något som kommer att finnas kvar som en del av vår historia men från och med nu är det den nya logotypen som vi ska använda oss av. Vi kommer att byta ut logotypen successivt och under en period kommer båda logotyperna att användas.

Om vår logotyp inte syns så mycket, varför skulle vi då göra om den?

Vår logotyp syns inte på bussarna, men vi har den på våra kläder, i vår kommunikation på arbetsmarknaden och med övriga intressenter. Den är en del av oss och representerar oss som bolag därför är det viktigt att den hänger med i vår utveckling som bolag.

Rulla till toppen