Miljönytt #2 2022

Vid halvårsavstämningen ser vi att vi ligger i fas, eller bättre, med de flesta av miljömålen medan vi på vissa punkter inte nått riktigt ända fram. Det stora målet, att köra 100% förnybart, håller dock. När det gäller att minska klimat- och miljöpåverkan genom minskade CO2-, NOX, HC och PM-utsläpp är det endast i fallet NOX och HC vi når målen, PM ligger kvar på 2021 års resultat och CO2-målet har inte heller nåtts då schablonvärdet för biogas, som vi kört mer på i förhållande till HVO, ligger högre. De CO2-utsläpp vi har härrör från schablonvärden för bränslenas produktionsfaser och är inte något vi kan påverka annat än via sänkt förbrukning.

Skärpta mål för ”grön körning”, fler resenärer, återhämtad trafik och visering som vanligt igen har gjort att vi inte riktigt nått i mål med när det gäller andel gröna förare men däremot med råge när det kommer till bränslebesparing.

När det kommer till glykolförbrukningen har vi under många år gjort kraftiga förbättringar men nya instruktioner från busstillverkaren om tätare bytesintervall för kylvätskan för vissa av våra bussar har lett till ökad förbrukning. Vi ser inför framtiden att det på grund av detta kommer bli svårt att förbättra oss ytterligare och avvecklar därför detta som miljömål men fortsätter bevaka förbrukningen så vi inte riskerar att hamna på historiska höga förbrukningsnivåer.

Vagnbytessiffrorna ligger glädjande nog för första gången över det högt uppsatta målet, med det bästa resultatet vi någonsin uppmätt.

Energiförbrukningssiffrorna är tyvärr fortsatt röda, delvis till följd av en lång kall vinter. I våra anläggningar har ändå förbrukningen minskat med 11,36 procent per producerad sittplatskilometer sedan 2020 men i trafiken har den istället ökat med 7,3 procent under samma period. Det kan till största delen förklaras med att vi bytt normalbussar utan klimatanläggning mot ledbussar med klimatanläggning, vilket självklart medfört en ökad bränsleförbrukning. Då trafiken är den största posten i vår energiförbrukning ligger vi till och med första halvåret 2022 totalt på en ökning med 4,52 procent sedan 2020. Vårt mål är att till 2030 ha minskat energiförbrukningen per sittplatskilometer med 30 procent. Vi hoppas dock på att fler elbussar på sikt kan bidra till den omställningen.

Miljömål 1

DetaljmålMålUtfall
1.1 Öka andelen km körda på förnybart drivmedel i verksamheten till 100% år 2019.100%100%
1.2 Minska utsläpp av NOX,
PM och
HC.
≤1,5 g/km
≤0,020 g/km
≤0,26 g/km
1,5 g/km
0,021 g/km
0,25 g/km
1.3 Minska vår klimatpåverkan genom att minska utsläppen av CO2.≤260 g/km283 g/km
1.4 Bränslebesparing med hjälp av sparsam körning.
Andel gröna förare.
Besparing mot basmatris.

≥96%
≥6,5%

95,5%
7,1%
1.5 Minska antal vagnbyten i relation till körda kilometer.≥6 200 km/byte6 224 km/byte
1.6 Minska energiförbrukningen i både trafik och anläggningar i relation till producerade sittplatskilometrar.≤0,1363 kWh/spkm0,1515 kWh/spkm

Miljömål 2

DetaljmålMålUtfall
2.1 
Aktivt söka information och kunskap för att
skapa effektiviseringar och miljöförbättringar
Minst 4 st förändringar som påverkar miljön positivt ska införas under
2022.
Elledbussar inköpta och trafiksatta under våren.

Arbete med installation av solceller på ramptak inlett under våren.

Mönsterdjupsmätare för effektivare utnyttjande av bussarnas däck inköpt.
2.2 
Ny teknisk plattform för ledningssystemet
”Guldpärmen”.
Infört under 2022.System driftsatt våren 2022.
2.3
Driftsätta tidsstyrd uppvärmning av rampplacerade bussar baserat på utsättningstid och utgångstemperatur.
Infört under 2022

Miljönytt #2 2022 finns som PDF här.

Rulla till toppen