Elbussar och elhybrider

GUB:s 12 första helt eldrivna bussar är i trafik sedan april 2022. De, och framtida elbussbeställningar, lägger grunden för en alltmer emissionsfri kollektivtrafik i Uppsala. 2014 satte vi våra första elhybridbussar i trafik.

En av våra helt eldrivna bussar för en utveckling mot emissionsfri trafik

Förbättrad framkomlighet

MAN:s batteridrivna ledbuss, Lion’s City 18E, som GUB var första svenska bussbolag att beställa, har drivning på två axlar. Drivning på två axlar medför utöver förbättrad framkomlighet vid dåligt väglag även fördelar genom en effektivare energiåtervinning vid inbromsning. Elmotorerna är placerade centralt på den andra och tredje axeln, vilket enligt MAN har fördelar jämfört med navmotorer då de är mer lättillgängliga och har ett enklare utförande. Det underlättar underhåll och sänker därmed också driftskostnaderna.

Batterierna har ett reglersystem för temperatur som är optimerat för stadsbussar. Räckvidden är minst 230 kilometer under batteriernas hela livstid. Räckvidden blir längre vid gynnsamma förhållanden. De åtta batteripaketen är placerade på bussens tak, en fördel då batterier i bussens bakände lättare tar skada vid en olycka. Takplaceringen underlättar också service. Jämfört med bussar med förbränningsmotor nyttjar vi utrymmet längst bak för våra kunder. Detta då elbussen rymmer fyra extra säten.

Första elbussen i trafik

Så här såg det ut när vi satte vår första elbuss i trafik, 6 april 2022.

MAN Lion’s City 12E

Se MAN:s film om tekniken i deras elektriska bussar. Filmen visar en 12-metersbuss men i grunden gäller detsamma för 18-meters ledbussar.


Hybridbussar

Biogasledbussar med lätthybridteknik

Biogasledbuss med lätthybridteknik

Vår hybridbussflotta med 28 biogasledbussar med lätthybridteknik bidrar till en minskad bränsleförbrukning jämfört med motsvarande bussar med enbart förbränningsmotor.

De nya lätthybridledbussarna är av MAN:s nya generation Lion’s City som bygger på en gemensam plattform för såväl diesel- som gas- och elbussar. Bussarna är betydligt lättare än tidigare och med hjälp av lätthybridteknik och en ny – mindre men effektivare – biogasmotor räknar vi med en väsentligt minskad energiförbrukning.

De 15 första biogasledbussarna med lätthybridteknik ersatte 15 dieselbussar, vilket ytterligare ökar miljövinsten. Den nya gasmotorn har också stopp-start-funktion vilket bidrar till att Uppsalas invånare får en bättre och tystare miljö runt busshållplatserna likväl som i staden som helhet. Efter de första 15 har vi tagit ytterligare 13 bussar av samma modell i bruk.

HVO/elhybridbussar

Elhybridbuss på Munkgatan

Sedan 2015 har GUB 20 st elhybridbussar i trafik, varav de tre första kom ut i trafik redan våren 2014. Hybriderna är av märket MAN och är en del av GUB:s arbete för att minska vår negativa miljö- och klimatpåverkan.

Stor bränslebesparing

Varje elhybridbuss vi använder sparar cirka 10 000 liter HVO/år jämfört med en konventionell buss, vilket motsvarar en minskning av emissionerna med cirka 2,6 ton CO2e/år.

Hybridbussen är nästan ljudlös och rullar emisionsfritt korta sträckor på ren el genom lagrad bromsenergi. Rörelseenergi som vid inbromsning lagras i kondensatorer på bussens tak driver bussen upp till 400 meter. Tack vare eldriften sparar bussen 20-30 procent bränsle och minskar därmed utsläppen av skadliga emissioner i motsvarande grad.

Euro 6-motor

Hybridbussen är utrustad med en liten förbränningsmotor som uppfyller de högst ställda miljökraven (Euro 6) som i dagsläget finns. När kondensatorernas laddning blir för låg laddar motorn upp dem samtidigt som rörelseenergi lagras vid inbromsning. Motorn driver vi med biodieseln HVO100.

Tekniken i våra hybridbussar

MAN har valt att utrusta hybridbussarna med miljövänliga  kondensatorer i stället för med batterier. Kondensatorerna håller lika länge som bussen medan batterier måste bli utbytta upp till fyra gånger under bussens livslängd.

MAN:s hybridbuss är en så kallad seriehybrid, vilket innebär att bussen alltid är direkt eldriven. Förbränningsmotorn genererar el vid ett optimerat varvtal. Det minskar både slitage och bränsleförbrukning.

En annan fördel med seriehybridtekniken är att framdrivningen sker mjukt utan ryck från växlingar och mekaniska inkopplingar av förbränningsmotorn.

För att ytterligare minska energiförbrukningen har strävan varit att göra bussen så lätt som möjligt. Detta har bland annat lett till en typ av lättviktsstolar som dessutom visat sig underlätta för resenärer med allergiska/astmatiska besvär. Stolarna sitter också i våra övriga nya linjebussar för att hålla ner bränsleförbrukningen.

Hybridbussarna ingår i GUB:s miljöarbete och är en åtgärd som ger positiva effekter för Uppsalas miljö i form av minskade utsläpp och minskat buller.

Rulla till toppen