Omkring hälften av våra bussar är biogasbussar. Vi driver dem med lokaltillverkad biogas, producerad av mat- och slakteriavfall i kommunala Uppsala Vatten & Avfall AB:s anläggning vid Kungsängens gård. Biogasen kommer till vår depå i på Rapsgatan via rörledning (pipeline).
Matavfall är den huvudsakliga råvaran. Uppsala Vatten & Avfall tillverkar en tredjedel av biogasen av avloppsslam vid reningsanläggningen Kungsängsverket. Gasen från Kungsängsverket kommer till vår bussdepå via samma rörledning som gasen från Kungsängens gård.

Biogastekniken och GUB:s biogashistoria
Biogas som fordonsbränsle
Biogas som drivmedel innebär att utsläppen av fossilt koldioxid i stort sett försvinner. Den är tillverkad av råvaror som redan ingår i naturens kretslopp. Kemiska utsläpp som kväveoxider, kolväten och partiklar från biogasdrivna fordon är mindre än från fordon drivna med fossilt bränsle. Biogasbussar är likt elbussar lämpade för trafik i tätorter.
Biogas blir till genom att organiskt material som matavfall, slakteriavfall och avloppsslam blir rötat i rötkammare. En naturlig process där i huvudsak metangas och koldioxid bildas.
Biogas måste bli renad och koncentrerad innan den kan bli fordonsbränsle.
Biogasdrivna bussar
Vi införde redan 1996 våra första biogasdrivna bussar. Vi har sedan dess ständigt ökat andelen biogasdrivna bussar.
Idag består GUB:s fordonspark av drygt 190 linjebussar varav 97 är biogasdrivna. De flesta av dessa, 71, är ledbussar och 26 är normalbussar. 28 av våra biogasledbussar är lätthybrider. De har delvis eldrift som minskar förbrukning och utsläpp. Samtliga bussar är av märket MAN.
Vi får biogasen till vår anläggning i Stadsbussdepå Fyrislund i rörledning (pipeline) från biogastillverkningen vid Kungsängens gård. Vi tankar biogas vid uppställningsramper i depån där de gastuber som finns på bussarnas tak blir fyllda med gas under högt tryck.
