Pressbilder: Elbusspremiär i Uppsala

Bilderna nedan är fria att publicera i artiklar om att GUB från och med april sätter 12 helt eldrivna ledbussar i trafik i stadsbussnätet i Uppsala. Som bildkälla anges GUB om ej annat anges i bildtexten.

En av de 12 helelektriska MAN Lion’s City 18E ledbussar som GUB nu sätter i trafik i Uppsala. Här ses bussen på Sidenvävargatan, utanför GUB:s huvudkontor.
Originalbild: https://www.gub.se/gub/wp-content/uploads/2022/03/20220324_100347-1.jpg
En av de 12 helelektriska MAN Lion’s City 18E ledbussar som GUB nu sätter i trafik i Uppsala. Här ses bussen på Sidenvävargatan, utanför GUB:s huvudkontor.
Originalbild: https://www.gub.se/gub/wp-content/uploads/2022/03/20220324_100347_SQ.jpg
En av de 12 helelektriska MAN Lion’s City 18E ledbussar som GUB nu sätter i trafik i Uppsala. Här ses bussen på Sidenvävargatan, just utanför GUB:s huvudkontor.
Originalbild: https://www.gub.se/gub/wp-content/uploads/2022/03/20220324_100436.jpg
En av de 12 helelektriska MAN Lion’s City 18E ledbussar som GUB nu sätter i trafik i Uppsala. Här ses bussen på Sidenvävargatan, just utanför GUB:s huvudkontor.
Originalbild: https://www.gub.se/gub/wp-content/uploads/2022/03/20220324_100443_2.jpg
En av de 12 helelektriska MAN Lion’s City 18E ledbussar som GUB nu sätter i trafik ses här vid Uppsala slott.
Originalbild: https://www.gub.se/gub/wp-content/uploads/2022/03/20220325_102513.jpg
En av de 12 helelektriska MAN Lion’s City 18E ledbussar som GUB nu sätter i trafik ses här vid Uppsala slott.
Originalbild: https://www.gub.se/gub/wp-content/uploads/2022/03/DSC_1188.jpg
En av de 12 helelektriska MAN Lion’s City 18E ledbussar som GUB nu sätter i trafik ses här vid Uppsala slott.
Originalbild: https://www.gub.se/gub/wp-content/uploads/2022/03/DSC_1191-1.jpg
En av de 12 helelektriska MAN Lion’s City 18E ledbussar som GUB nu sätter i trafik ses här vid Uppsala slott.
Originalbild: https://www.gub.se/gub/wp-content/uploads/2022/03/DSC_1193.jpg
En av de 12 helt eldrivna MAN Lion’s City 18E ledbussar som GUB nu sätter i trafik i Uppsala ses här vid Gamla Uppsala. På bussens tak sitter, förutom klimatanläggningarna för bussens främre respektive bakre del också batterierna för bussens drivning.
Originalbild: https://www.gub.se/gub/wp-content/uploads/2022/03/DSC_1203.jpg
En av de 12 helt eldrivna MAN Lion’s City 18E ledbussar som GUB nu sätter i trafik i Uppsala ses här vid Gamla Uppsala. På bussens tak sitter, förutom klimatanläggningarna för bussens främre respektive bakre del också batterierna för bussens drivning.
Originalbild: https://www.gub.se/gub/wp-content/uploads/2022/03/DSC_1202.jpg
De nya elbussarna är väldigt lika den senaste generationen biogasbussar som GUB har sedan tidigare. Elbussarna är något högre i karossen så att batterierna ska få plats på taket men saknar istället den extra huven över biogastankarna som biogasbussarna har. Här ses en av de nya bussarna parkerad i stadsbussdepån i Fyrislund.
Originalbild: https://www.gub.se/gub/wp-content/uploads/2022/03/DSC_1177-1.jpg
De nya elbussarna är väldigt lika den senaste generationen biogasbussar som GUB har sedan tidigare. Elbussarna är något högre i karossen så att batterierna ska få plats på taket men saknar istället den extra huven över biogastankarna som biogasbussarna har. Här ses en av de nya bussarna parkerad i stadsbussdepån i Fyrislund.
Originalbild: https://www.gub.se/gub/wp-content/uploads/2022/03/DSC_1176.jpg
Snart en vanlig syn i en bilkö framför dig. GUB har köpt 12 helelektriska MAN Lion’s City 18E ledbussar som från april går i Uppsalas stadstrafik.
Originalbild: https://www.gub.se/gub/wp-content/uploads/2022/03/20220322_124050.jpg
Avsaknaden av en skrymmande förbränningsmotor gör att det får plats fler passagerarsäten i elbussarna. Den bakersta delen av bussarna är också inredd som en lounge så att 15 sittande passagerare kan umgås och se varandra under resan. Avsaknaden av motorbuller underlättar också samtal i mellan passagerarna, särskilt i den bakersta delen.
Originalbild: https://www.gub.se/gub/wp-content/uploads/2022/03/DSC_1175.jpg
Inte bara de nya bussarna drivs med el. Passagerarnas många elektriska enheter, exempelvis mobiltelefoner, kan laddas via de USB-uttag som finns i anslutning till samtliga passagerarsäten.
Originalbild: https://www.gub.se/gub/wp-content/uploads/2022/03/DSC_1174.jpg
Förarmiljön i elbussarna är närmast identisk med den i den senaste generationens biogasbussar från MAN som GUB har sedan tidigare. Endast några få instrument och knappar skiljer sig mellan modellerna. Största skillnaden är att varvräknaren ersatts med en kraftmätare som visar hur ekonomiskt föraren hushåller med batteriladdningen. Det gör att förarna känner sig trygga och bekväma när de kör de nya bussarna.
Originalbild: https://www.gub.se/gub/wp-content/uploads/2022/03/DSC_1181.jpg
Bakom luckan där motorrummet normalt finns på en stadsbuss med förbränningsmotor sitter i elbussarna istället mindre skrymmande delar till högspänningssystemet och vätskepåfyllning till bland annat batteritempereringssystemet. Det sparade utrymmet nyttjas i kupén till fler sittplatser för passagerare.
Originalbild: https://www.gub.se/gub/wp-content/uploads/2022/03/20220215_103356_Half.jpg
Elbussarnas två bakersta axlar är vardera försedd med en elmotor som är förbunden med axeln via en kort kardanaxel. Motorerna är elektroniskt synkroniserade och erbjuder i praktiken fyrhjulsdrift till skillnad från övriga stadsbussar som endast driver på den allra bakersta axeln. Det medför bättre framkomlighet vid framför allt halt väglag, men även bättre stabilitet och mindre risk för sladd. Illustration: MAN.
Originalbild: https://www.gub.se/gub/wp-content/uploads/2022/03/eBus_Komponenten_ATS_6000x4500_4c.jpg
Rulla till toppen