Uppdaterad: GUB i forskningssamarbete mot Covid-smitta

Som rapporterats i media har forskare från Uppsala universitet i samarbete med GUB tagit fram en ny teknik för att förbättra luftkvaliteten ombord och minska spridningen av luftburna sjukdomar, bland andra Covid-19.

För många infektionssjukdomar sker smittöverföringen från individ till individ huvudsakligen genom aerosoler innehållande de smittframkallande mikroorganismerna. De begränsade utrymmena i fordon, t.ex. ambulanser, bussar och taxibilar kan snabbt fyllas med smittsamma aerosoler och bli riskzoner för sjukdomsöverföring av Covid-19 och andra luftvägssjukdomar.

I syfte att minska dessa risker har ett samarbete inletts mellan GUB och forskningsföretaget ViruBustor AB där fil. dr. Marvin Seibert och hans medarbetare under sommaren 2021 byggt om ventilationen i en av GUB:s bussar för att i verklig miljö testa sitt system. I den ombyggda bussen och ett referensexemplar i originalutförande har även sensorer från Senseair satts in för att mäta luftkvaliteten i respektive buss.

Fil. dr. Marvin Seibert mäter luftflödet i ventilationssystemet under färd i den modifierade bussen. Kupéluften sugs in i motorn där smittämnen förbränns och steril luft lämnar bussen via avgassystemet.

Projektet syftar till att förvandla bland annat bussar till en mycket säkrare och hälsosammare miljö genom en enkel omdirigering av luftflödet i fordonet från övertrycks till undertrycksventilation, liknande vad som görs i isolerade rum för luftburna sjukdomar på sjukhus. Motorn erbjuder en möjlighet att kontinuerligt byta ut luften interiört och samtidigt sterilisera den utsläppta luften.

En förbränningsmotor kan betraktas som en flam-sterilisator: den suger in luft och destruerar patogenerna i en explosiv förbränningsreaktion innan den släpper ut den sterilserade luften. Konstruktionen är relativt enkel och kan implementeras snabbt, i många typer av fordon och till låg kostnad eftersom det endast krävs minimal extrautrustning.

Se också:

SVT Uppsalas inslag där Uppsalaforskaren Mark Harris visar systemet ombord på vår hybridbuss vagn 840

Expressens inslag om tekniken som testats ombord på vår hybridbuss vagn 840

Rulla till toppen